En brugervenlig hjemmeside – hvad vil det sige?

Sponsoreret indlæg.

Du har måske hørt før, hvor vigtigt det er, at din virksomheds hjemmeside er brugervenlig. Men hvad vil det egentlig sige? Og hvornår er den brugervenlig nok? Det svarer vi på i denne artikel, og derudover kommer vi med et godt eksempel på en brugervenlig og professionel hjemmeside, som du kan bruge til inspiration.

Hvorfor en brugervenlig hjemmeside?

At noget er brugervenligt vil sige, at det er let at anvende og betjene af brugeren, og en brugervenlig hjemmeside kan faktisk gavne mere, end du tror. Den kan nemlig i sidste ende hive flere kunder hjem til din virksomhed.

Virksomhedens hjemmeside er faktisk et af de vigtigste medier, du har, fordi mange potentielle kunder besøger den hver eneste dag, og i mange tilfælde er det det første indtryk af virksomheden, potentielle kunder får. Derfor er det vigtigt, at der er styr på hjemmesiden og især dens brugervenlighed, så virksomheden kan sende et godt og professionelt indtryk udadtil.

Det allervigtigste er, at jeres hjemmeside er nem at finde rundt på, så folk nemt kan finde det, de søger efter. Hvis de skal åbne et hav af faner og klikke en masse gange på musen for at finde den information eller vare, de søger, giver de hurtigt op og vender tilbage til Google for at finde en anden virksomheds hjemmeside, der er nemmere at finde rundt på.

Det er desuden vigtigt, at hjemmesidens forskellige funktioner er overskueligt fremstillet, så alle og enhver kan finde de informationer, de søger. Teksterne på din hjemmeside skal ligeledes være letlæselige. Du skal huske på, at det ikke er alle kunder, der har den samme faglige viden som dig, så de forstår muligvis ikke de samme fagtermer og begreber ,som du bruger i din branche. Derfor bør du ikke bruge for mange fagtermer og svære begreber på hjemmesiden, for så giver de besøgende måske hurtigt op. På hjemmesiden er det desuden vigtigt, at du gør det helt klart, hvem virksomheden er, hvad I vil, og hvordan I kan hjælpe kunden, og det er en god idé at placere disse informationer synligt, så potentielle kunder hurtigt kan afkode, om de kan bruge din virksomhed til noget. Alt i alt er det en god idé at investere nogle penge i at få en brugervenlig hjemmeside, og det kan vi naturligvis hjælpe dig med.

Et godt eksempel

Et godt eksempel på en brugervenlig og professionel hjemmeside er Betsson Poker. Betsson er et af de største spillefirmaer i Europa, og de ejer både Betsafe og NordicBet. Betsson har generelt et rigtig godt ry i hele Skandinavien og er derfor kendt af mange danskere.

En af de ting, der adskiller Betsson Poker fra mange af de andre online pokersites som fx Pokerstars, er, at hjemmesiden er en del af Ongame-netværket, som er det 5. største netværk på internettet. Dette medfører, at hjemmesiden er brugervenlig, og at spillene kører godt og stabilt uden de store problemer, hverken på cashgame- og turneringsbordene. Man er altså garanteret en god spilleoplevelse, når man spiller hos Betsson Poker. Det er dermed tydeligt, at Betsson Poker har lyttet til deres brugere og derefter designet hjemmesiden efter brugernes ønsker, og det er den allervigtigste regel, når man skal lave brugervenlige hjemmesider: Undersøg, hvad dine potentielle kunder ønsker, og design derefter hjemmesiden efter dette.

En anden ting, som Betsson Poker også har gjort for at opfylde deres brugeres ønsker, er at tilbyde free spins, bonusser og velkomsttilbud. Dette er en relevant måde at tiltrække flere kunder til ens hjemmeside – nemlig ved at tilbyde brugerne noget, de gerne vil have. Det er altså en win-win-situation for både Betsson Poker og brugerne, og det er den allerbedste situation, man kan befinde sig i som virksomhed, der gerne vil have flere kunder.

Soren Jensen

Jeg har siden 2004 arbejdet i web branchen. Jeg er online Jedi med knivskarpe skills inden for Web udvikling og Online markedsføring!

Smid en kommentar

Din Email adresse vil ikke blive offentliggjort, og slettes efter godkendelsesproceduren. Husk at udfylde de påkrævede felter*