5 gode råd til at undgå at gå konkurs med din webshop

ANNONCE

Der er hård konkurrence i detailbranchen. Det gælder om at fokusere på onlinehandel, hvis du vil overleve. Her får du 5 tips til, hvordan du undgår at gå konkurs med din webshop.

Hvis du driver webshop, om det er et enkeltmandsvirksomhed eller interessentskab, så har du en fordel, i forhold til dem, der udelukkende fokuserer på fysisk salg. Alligevel er konkurrencen benhård på nettet, så det gælder om at gøre dit produkt attraktivt. Det kan du gøre på mange måder. Herunder får du fem tips til, hvordan du får kunderne til at vælge dig frem for konkurrenten.

Ved at sikre, at du har et godt produkt og en god kundeservice, vil du opleve, at likviditeten i din virksomhed stiger, fordi kunderne vælger din webshop. Hvis du tager dine forholdsregler, kan du dermed undgå at ende i statistikken over webshops, der hvert år må dreje nøglen om grundet konkurs.

Samtidig undgår du at komme i konkurskarantæne, så du ikke har mulighed for at starte en ny webshop, hvor du deltager i ledelsen. Du kan læse mere om konkurskarantæne, og hvorfor du bør undgå det, her.

#1: God kundeservice

Det kan være vanskeligt for den almene forbruger at finde rundt i de mange muligheder, der er, når det gælder e-handel. Derfor er det vigtigt, at du yder en god kundeservice, så dine kunder er trygge ved at handle hos dig. Det gør du blandt andet ved at tilbyde følgende:

Byttegaranti: Sørg for, at det tydeligt fremgår, hvilke garantier og frister der gælder, når en kunde vil bytte eller returnere et produkt, han eller hun har købt via din webshop.

Levering: Det er vigtigt, at dine kunder ved, hvornår de får deres varer leveret. Hvis der er lang leveringstid, så skriv det, så du rent faktisk kan leve op til det, du lover.

Tilbyd ekstra-services: Hvis du tilbyder indpakning, et personligt kort eller andet, så informér om det, så kunderne ved det. Det er samtidig med til at skille dig ud fra dine konkurrenter.

#2: Vedlæg en ekstra gave

Mange webshops er begyndt at vedlægge ekstra gaver, når en kunde bestiller et produkt. Det kan være en rabatkupon, der giver en bestemt procentsats på næste køb, et stykke slik eller et håndskrevet kort, hvor du skriver, at du er glad for købet.

#3: Optimér din side til Google

Når du har en webshop, er det i særdeleshed vigtigt, at de besøgende kan finde den ved at søge i Google. Det kræver en stor indsats, men det vil betale sig hjem mange gange, da dine kunder selv opsøger dig, frem for at du skal finde dem.

Hvis ikke du har erfaring med søgemaskineoptimering, kan du eventuelt outsource arbejdet til en freelancer eller et marketingbureau, der kan hjælpe dig med at opnå bedre placeringer på specifikke søgeord og -termer.

#4: Sørg for, at du har de rigtige betalingsløsninger

Det skal være så nemt som muligt at handle på din webshop, ellers går kunderne over til din konkurrent. Det gælder brugervenligheden, menustrukturen og ikke mindst kundens mulighed for at betale.

Sørg for at søge om en indløsningsaftale i god tid, da det kan tage lang tid at blive godkendt hos Nets, DIBS, PayPal eller hvilken betalingsløsning, du nu vælger. Samtidig bør du sikre, at det er muligt at betale med de gængse betalingsformer.

#5: Lad være med at opbygge et for stort varelager

Har du produkter, der ikke sælger godt, er det en god idé at komme af med dem, så dit varelager primært består af de produkter, der sælger godt. Det kan virke dumt at sælge billigt, hvis du har indkøbt varer med henblik på at sælge dem til en bestemt pris, da du har kalkuleret en specifik indtjening for produkterne, men ikke desto mindre er det en god idé.

Hvis du brænder inde med varer på dit varelager, som er svære at sælge, bør du få afsat dem, så de ikke fylder. Det gælder om at have de varer, der rent faktisk sælger og genererer overskud, hvis du vil undgå at blive ramt af en konkurs.

Søren Jensen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*