Sådan får du en god atmosfære på din arbejdsplads

Når du er leder af en virksomhed, er det dit ansvar, at det er et rart sted at være, og at der er en god atmosfære. Dette kan nogle gange være vanskeligt, fordi der er mange forskellige mennesker med forskellige behov samlet på ét sted, men derfor er dette særligt vigtigt. En god atmosfære kan betyde flere forskellige ting, for det handler nemlig både om en social atmosfære og en fysisk atmosfære. Er du en god chef, som tager dine medarbejders meninger og velvære alvorligt, vil du automatisk også kunne mærke en øget produktivitet, fordi dine medarbejdere vil føle sig hørt og set, og dette er rigtigt vigtigt. Det er i denne forbindelse vigtigt, at både den sociale atmosfære samt den fysiske spiller ordentligt, for så sikrer du, at alle på arbejdspladsen har det godt. En god og rar atmosfære på arbejdspladsen gør, at dine ansatte kommer glad på arbejde og føler sig mere motiveret til også at gøre et godt og veludført stykke arbejde.

 

Stil de rigtige redskaber og ressourcer til rådighed

Afhængigt af hvad det er for en virksomhed, er det vigtigt, at der er stillet de ressourcer til rådighed, som skal til, for at dine medarbejdere kan yde deres bedste. Er I en større virksomhed, så skal der være styr på computere og andet udstyr, hvor det derudover også er rigtigt rart for dine medarbejdere, hvis de ved, hvor de kan henvende sig, hvis de har brug for teknisk support. De fysiske rammer er således rigtig vigtige, fordi det er dem, der skaber rammerne for alt andet. Det kan for eksempel være en god ide at sørge for, at dine ansatte sidder godt, når de skal arbejde, fordi de højst sandsynligt vil bruge størstedelen af tiden ved deres skrivebord. Her kan det være, at der er nogle stole, der er bedre end andre at sidde på, og måske nogle har brug for en pude i ryggen eller en lækker nakkepude. Derudover kan du sørge for, at der er et godt indeklima såvel som udluftning, fordi dette er vigtigt for dine ansattes sundhed og velvære.

 

Skab en god kemi på arbejdspladsen

Som nævnt i indledningen er det også rigtig vigtigt at skabe en sund social atmosfære, og dette vil sige, at der er en god stemning på arbejdspladsen. Det kan du forbedre ved altid at være i kontakt med dine ansatte, så de føler sig hørt, og du derved kender deres behov. Derudover er det altid vigtigt at komme med ros, når de har ydet noget ekstraordinært, og konstruktiv kritik, hvis der er noget, der kan gøres bedre. Hvis du er god til at komme med konstruktiv kritik, vil der blive skabt en bedre atmosfære og de bedste resultater.

 

 

Søren Jensen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*

The field is required.