Har du en hjemmeside, et produkt, en nyetableret virksomheden eller en kombination af disse? Så er det vigtigt, at du tænker over din online marketing strategi. I dag går alting utroligt stærkt – særligt når vi taler om internettet. Det meste foregår i dag online, og forbrugerne suser rundt fra hjemmeside til hjemmeside. Alle kæmper om brugernes gunst, og derfor er det vigtigt, at du får succes med din online marketing strategi. I denne artikel giver vi dig nogle råd til, hvordan du kan gribe online marketing an. Noget af det vigtigste er naturligvis, at du kender til den velkendte markedsføringslov. Hvis du har brug for, at nogle generelt vurderer din markedsføring, så kan du blandt andet kontakte forbrugerombudsmanden.
Der er stor konkurrence på Google om, hvem der ligger højest! For at nå til tops, kan du derfor ikke undgå at optimere din hjemmeside vha. SEO for blandt andet at kunne skabe mere trafik på din hjemmeside. Hvis du er helt grøn på området, så kan hele SEO-universet virke uhåndgribeligt, men du kan være sikker på, at det er et uundværligt værktøj for din hjemmeside og online marketing strategi. Værdifuldt og målgruppeorienteret indhold samt fokus på den rette linkbuilding er blot nogle af de ting, du kan arbejde med ift. den rette online marketing strategi.
Det er dog også vigtigt, at du giver dig selv lov til at holde nogle pauser mellem arbejdet. Her kan du f.eks. vælge at tage et spil roulette på eksempelvis Mr Green. Når du sidder med online marketing, er du nemlig alligevel ved din computer, så hvorfor ikke koble fra med et spil roulette? Og hvem ved, måske du med et af dine spins kan vinde en lille sum penge, som du kan investere i din online marketing strategi.
Det er utrolig vigtigt at være aktiv og synlig på de sociale medier, hvorfor en brug af forskellige platforme kan være med til at styrke dig blandt konkurrenter. Det du dog her skal overveje er, hvilke sociale medier der i realiteten er relevante for din virksomhed og/eller produkt. Giver Facebook mening for dig? Eller bør du kaste dig ud i at lave en Instagram-profil? Dette afhænger bl.a. af, hvilke platforme din målgruppe færdes på, men under alle omstændigheder er det vigtigt at vise aktivitet. Brug dine sociale platforme til at føre potentielle kunder til netop din hjemmeside!
Det sidste råd drejer sig om en af de ’nyere’ måder at skabe synlighed om sin virksomhed på. Alt afhængig af, hvad du arbejder med, kan det være, at det vil være relevant at dele ud af din viden på området via en Podcas. At etablere en podcast kan tage utrolig lang tid og planlægning, men hvis du vurderer, at det er noget, som vil kunne løfte omtalen af din virksomhed til det næste niveau, så kan det være, at du bør overveje det lidt nærmere. Hvis ikke du selv ønsker at lave en podcast, så kan du få en del inspiration fra folk i marketingbranchen via allerede eksisterende podcasts. Måske der gemmer sig nogle tips i forhold til hjemmesider, SEO eller sociale medier, som vil kunne gavne din virksomhed? Det er i hvert fald en god idé at skabe sig et overblik over, hvilke erfaringer andre har gjort sig med online marketing for at kunne tilpasse dette til sin egen strategi.